Psychopedagogical characterization of Medical Sciences. School course 2016-2017

Authors

  • Antonio Suárez Rodríguez Filial de Ciencias Médicas Isla de la Juventud
  • Arianne Boucourt Aguila Filial de Ciencias Médicas Isla de la Juventud

Keywords:

psychopedagogical diagnosis, psychopedagogical characterization, academic retention, intellectual retention

Abstract

An observational-descriptive study is carried out, previous revision of the methodology for applying, processing and interpreting the results of the methods and searching techniques used, in order to characterize medicine and dentistry students who registered at the Medical Science Faculty in the course 2016-2017, beginning with the psychopedagogical diagnosis. Observation was used, interviews and surveys of the simple group composed of 39 registered students were done. The way of entrance which more students contributed to the professional training (formation) was preuniversity school and predominant average age was 18. The results revealed that femenine sex and white complexion and average age of 18 prevailed. In medicine and dentistry careers the intellectual retention was higher, the highest percentage of students come from functional families and a 69.2% of them contributed to elements at the fill in test of the phrase which make them contributors of differential asistance. Professional motivation in medicine and dentistry carrers are high, methodo of study used are regular in a 64.1% of students and prognostic of academic results to sucess is 74.4% and the risk is 7.7%. The authors consider that the psychopedagogical diagnosis is a work tool which allows transforming students in a different way, hence its importante in the development of the teaching-learning process where the student ia a variable key who evolves favorably in the result of a good quality graduate.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Antonio Suárez Rodríguez , Filial de Ciencias Médicas Isla de la Juventud

Profesor Asistente. Categoría Investigativa. MsC. Pedagogía profesional

Arianne Boucourt Aguila, Filial de Ciencias Médicas Isla de la Juventud

Profesora Asistente. Aspirante a investigador. Esp. Educación Superior

References

Nazarin Palomar JL, Ramos Enríquez YI. El diagnóstico psicopedagógico [nternet]. Jalisco: Universidad Pedagógica nacional; 2013. [citado Dic 21 de 2017]. Disponible en: http://luchosteel.blogspot.com/2013/10/el-diagnostico-psicopedagogico.html

Evaluación y diagnóstico preferencial psicopedagógico [Internet]. 2016. [citado Dic 21 de 2016]. Disponible en: http://sosteachercr.com/activity/evaluacion_diagnostico_psicopedagogico/

Isla de la Juventud. Filial de Ciencias Médicas. Carpeta de Trabajo Metodológico Curso 2016-2017. Nueva Gerona: Filial de Ciencias Médicas; 2016.

Buisán Serradell C, Marín Gracia MA. Cómo realizar un Diagnóstico Pedagógico [Internet]. México: Alfa Omega; 2001.

Brueckner LJ, Bond GL. Diagnóstico y tratamiento de las dificultades en el aprendizaje. [Internet]. Madrid: Editorial Rialp; 1981. [citado Dic 21 de 2016]. Disponible en: http://www.worldcat.org/title/diagnostico-y-tratamiento-de-las-dificultades-del-aprendizaje/oclc/632475583/viewport

Sarmiento C VH. Diagnóstico psicopedagógico [Internet]. La Paz: Edición particular; 2017. [citado Dic 28 de 2017]. Disponible en: http://www.vhsarmiento.com/libros-gratis/libro-diagnostico-psicopedagogico.pdf

Cardona Moltó MC, Chiner Sanz E, Lattur Devesa A. Diagnóstico psicopedagógico

Conceptos básicos y aplicaciones [Internet]. Alicante: Editorial Club Universitario; 2006. [citado Dic 21 de 2016]. Disponible en: https://www.editorial-club-universitario.es/pdf/4412.pdf

Mesa Martín IM, Bravo Licourt MM, Linares Valdés H, Junco Arévalo J. Caracterización y resultados académicos de estudiantes de Medicina del Proyecto Policlínico Universitario. Educ Med Super [revista en la Internet]. 2011 Sep [citado 2015 Abr 28]; 25(3): 312-319. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412011000300008&lng=es

Salas-Perea RS. Educación en salud: competencia y desempeño profesionales. La Habana: Editorial Ciencias Médicas; 1999.

Galperín PY. Teoría de la formación por etapas de las acciones mentales. Moscú: Editorial MGY; 1995.

González Rey F. Comunicación, personalidad y desarrollo. La Habana: Editorial Pueblo y Educación; 1995. [citado 2015 Abr 28] Disponible en: https://drive.google.com/file/d/0ByYIvn4oZ3l4MVBEejlFRmpwXzQ/view

álvarez de Zayas C, Sierra Lombardía VM. Metodología de la investigación Científica. La Habana: Editorial Ciencias Sociales; 1995. [citado 2015 Abr 28] Disponible en: https://documentop.com/primera-parte_598d9eb81723dd1b9b1cd566.html

Hernández Sampieri R. Metodología de la investigación. 5ed. México, DF: McGraw-Hill; 2010. [citado 2015 Abr 28] Disponible en: http://www.mirrorcreator.com/files/AEMYRVFO/

Fuentes González, HC. Dinámica del proceso de enseñanza aprendizaje: CeeS “Manuel F. Grant”. Santiago de Cuba: Universidad de Oriente; 2006.

Louro Bernal I. El Coloquio “Familias cubanas en la sociedad actual”. Revista Salud Vida [revista en la Internet]. 2012 [citado 2015 Abr 28] ; 22(2):5-8. Disponible en: http://www.saludvida.sld.cu/entrevista/2014/05/14/familias-cubanas-en-la-sociedad-actual

Millar L. Towards a model for lecturing in a second language. J English Academia Purpose [revista en la Internet], 2002 [citado 2015 Abr 28]; 1(2):145-6. Disponible en: https://www.sciencedirect.com/science/journal/14751585/1/2

Molerio Pérez O, Otero Ramos I, Nieves Achón Z. Aprendizaje y desarrollo humano. Revista Iberoamericana de Educación [revista en la Internet]. 2007 [citado: 22 octubre 2010];44(3):1-9. Disponible en: http://www.rieoei.org/deloslectores/1901Perez.pdf

Selva Capdesuñer Ana, álvarez Cortés Julia, Calderín Lores Inalvis, Delisle Griñán Ana Esmérida, Guilarte Selva Osiris Taimy. Educación en valores para la formación integral de estudiantes de medicina desde un enfoque psicopedagógico. MEDISAN [Internet]. 2012 Ene [citado 2018 Feb 16]; 16(1): 62-66. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1029-30192012000100009&lng=es.

Pensado Delgado J, Alverdi Llanes D. Estudio de la motivación, la autoestima y la ansiedad en practicantes de aerobio de salón. Revista Digital [revista en la Internet]. 2013 [citado: 22 octubre 2016];17(177). Disponible en: http://www.efdeportes.com/efd177/la-motivacion-en-practicantes-de-aerobio-de-salon.htm

Núñez MC, Fontana M. Competencia socio emocional en el aula: características del profesor que favorecen la motivación por el aprendizaje en alumnos de enseñanza secundaria obligatoria. Revista Española Orientación Psicopedagógica [Internet]. 2009 [citado 8 feb 2013]; 20(3): 257-269. Disponible en: http://revistas.uned.es/index.php/reop/article/view/11501/10982

Moreno JH, Chauta LC. Funcionalidad familiar, conductas externalizadas y rendimiento académico en un grupo de adolescentes de la ciudad de Bogotá. Rev Psychol Av Discip [Internet]. 2012 [citado 12 Dic 2014]; 6(1). Disponible en: http://www.sci.unal.edu.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1900-23862012000100013&lng=es&nrm=iso

Published

2017-01-05

How to Cite

1.
Suárez Rodríguez A, Boucourt Aguila A. Psychopedagogical characterization of Medical Sciences. School course 2016-2017. REMIJ [Internet]. 2017 Jan. 5 [cited 2024 Nov. 23];18(1). Available from: https://remij.sld.cu/index.php/remij/article/view/141

Issue

Section

Artí­culos originales