Quality of life characterization detected by elderly people. “Leonilda Tamayo Matos†Policlinic. Isle of Youth. April 2016- May 2017
Keywords:
interdisciplinarity, didactics, professional technical education, integrative tasks, study programsAbstract
The training of the student, within the development of the educational process, is a responsibility of the disciplines that integrate the curriculum of each career, so an observational longitudinal of pedagogical study was carried out during the period September 2016 - February 2017 with the objective to design a methodological didactic material, which facilitates to the professors who teach the subjects of Morphology, Surgical Clinical Nursing, Pharmacology and nursing basics of the interdisciplinarity application. The universe was formed by 40 teachers of technical education, selecting a sample of 17 teachers, who teach these subjects, the latter used as inclusion criteria. After informed consent, the visits to classes were made to verify the fulfillment of the interdisciplinarity through the different forms of organization of the teaching and the orientation of independent activities. Concluding that a representative number of teachers, who taught these subjects, did not apply it, so it was designed a didactic material that can be used to increase the motivation of nursing students who receive these subjects of basic training, for the Integration of the content received by them from the first years of the career and to form a more efficient and competent human resource.Downloads
References
Quintero Paredes Pedro Pablo, Roba Lazo Bárbara del Carmen. La interdisciplinariedad: un reto para la formación del profesional de la salud. Rev Ciencias Médicas [Internet]. 2015 Oct [citado 2016 Mayo 07] ; 19( 5 ): 786-788. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1561-31942015000500003&lng=es.
Alemán Rodríguez Rafael, Yera Carbonell Gisela del Carmen. La interdisciplinariedad en ciencias médicas y la matemática. Rev Cubana Hig Epidemiol [Internet]. 2011 Dic [citado 2016 Mayo 07] ; 49( 3 ): 490-498. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1561-30032011000300016&lng=es.
Chirino Acosta Pedro Antonio, Soto Páez Nuvia, Díaz López Manuel, García Jiménez Yaíma, Gómez Cruz Miguel. El factor interdisciplinariedad en la asignatura Ginecología y Obstetricia. Rev Ciencias Médicas [Internet]. 2014 Dic [citado 2017 Enero 31] ; 18(6): 1070-1079. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1561-31942014000600013&lng=es.
Villar Valdés M, Miranda Castellon I, Alfonso águila B, León Bermúdez L. Alternativas de interdisciplinariedad para Morfofisiología y Medicina General Integral en el primer año de Medicina. EDUMECENTRO [Internet]. 2013 [citado 2017 Enero 31];3(1):[aprox. 8 p.]. Disponible en: http://www.revedumecentro.sld.cu/index.php/edumc/article/view/103
Segura Martínez Noraima, Gómez Padrón Enrique Ivo, Machado Marquetti María Luisa, Cruz González Jasmín, Valdés Marrero Cristobalina, Enríquez Borges Hilda et al . Vinculación interdisciplinaria, semántica y de contenidos, durante el primer semestre de la licenciatura en enfermería. Educ Med Super [Internet]. 2001 Dic [citado 2017 Enero 31] ; 15( 3 ): 258-267. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412001000300007&lng=es.
Agramonte del Sol A, Peré Matos LM, Calzadilla Quintana T, Rosales Sánchez Y, Cuba Romero JM, Farres Vázquez R. Programa de Enfermería Clínico Quirúrgica para la formación de técnicos en enfermería. La Habana: Universidad de Ciencias Médicas de la Habana: Grupo de Desarrollo; 2012.
Rodríguez Mederos M, Valdés Marrero C, Bello Fernández N, Reguera Luis M, Martínez Ruiz MT, Puig Delgado MA. Programa de la asignatura Fundamentos de Enfermería. La Habana: MINSAP: Vice Ministerio de Docencia e Investigaciones. Universidad Médica de la Habana; 2009.
Martinez Ortiz LA, Groning Roque E, Martínez Torres MC, Ruiz Salvador AK. Programa de Farmacología para la formación de Técnicos en Enfermería. La Habana: Universidad de Ciencias Médicas de la Habana: Vicerrectoría de Desarrollo; 2011.
Uriarte Mulén O, Robaina Flores A, Elers Mastrapa Y, Medina Gozález I, Alonso Ayala O, Espinosa Aguilar A. Programa de la asignatura Morfología Humana. La Habana: Ministerio de Educación: Universidad de Ciencias Médicas de la Habana; 2010.
Mass Sosa L, López Rodríguez del Rey A, León Regal M, Tomé López O, Vázquez Villazón Y, Armas Martínez M. Guía metodológica para el diseño, ejecución y control de tareas docentes integradoras en Morfofisiología Humana. Medisur [Internet]. 2011 Jun [citado 2016 Jul 11] ; 9( 3 ): 272-277. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-897X2011000300010&lng=es
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2017 Revista de Medicina Isla de la Juventud
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.