Characterization of the state examinations of the specialty of Comprehensive General Medicine. Isle of Youth. September 2013-July 2015

Authors

  • Larisa Álvarez Caraballo Filial de Ciencias Médicas Isla de la Juventud
  • Ennis Ivonnet Gutiérrez Filial de Ciencias Médicas Isla de la Juventud

Keywords:

integral general medicine, academic formation, state exams

Abstract

The comprehensive general practitioner is a broad-based specialist capable of ensuring care for the population. It is a priority for our universities to graduate professionals in conditions to complete the development of their skills through graduate training processes to follow from their job. A descriptive cross-sectional study was carried out to characterize the results of state examinations in the specialty of Integral General Medicine in the island of Youth, in the period between September 2013-July 2015. The universe consisted of 40 residents examined in The years of the study. For the characterization, the syllabi and the records of the state examination that are registered in the academic records in Teaching Secretary of the Branch of Medical Sciences in the Island of the Youth were revised. It was found that 40.0% of the difficulties were in the subjects of childcare and 30.0% of difficulty in Prenatal Care. The final results were predominant with values ??between 80 and 90 points; there is no correspondence between the time allocated for each module and the questions elaborated. It is recommended to disseminate the results of the research in the methodological meetings of the teaching groups, events and scientific publications.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Larisa Álvarez Caraballo, Filial de Ciencias Médicas Isla de la Juventud

Especialista de Primer Grado en Medicina General Integral. Máster en Enfermedades Infectocontagiosas. Profesora Asistente

Ennis Ivonnet Gutiérrez, Filial de Ciencias Médicas Isla de la Juventud

Especialista de Segundo Grado en Medicina General Integral. Máster en Atención Integral a la Mujer. Profesora Auxiliar

References

Castro Ruz F. Discurso clausura del Claustro Nacional de Ciencias Médicas. Teatro Karl Marx. 16 de abril de 1983. La Habana: Editora Política; 1983.

Salas-Perea RS. Evaluación en la educación superior contemporánea. La Paz: Biblioteca de Medicina, Universidad Mayor de San Andrés; 1998.

Nolla-Domenjó M. La evaluación en educación médica: Principios básicos. Educ. méd. [Internet]. 2009 Dic [citado 2015 Jul 05] ; 12( 4 ): 223-229. Disponible en: http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1575-18132009000500004&lng=es.

Cuba. Ministerio de Salud Púbica. Plan de Estudios de la Residencia de MGI. 4ta. versión. La Habana: MINSAP; 2004.

Díaz Díaz AA. Modelo de evaluación de los procesos formativos de los residentes en Medicina General Integral. Educ Med Super [Internet]. 2014 Mar [citado 2015 Jul 05] ; 28( 1 ): 127-144. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412014000100014&lng=es.

Sansó Soberats F, Márquez M, Alonso Galbán P. Medicina General- Medicina Familiar. Experiencia Internacional y enfoque cubano. La Habana: Editorial de Ciencias Médicas; 2011.

Castro Ruz F. Ciencia, Tecnología y Sociedad, 1988-1990. La Habana: Editora Política; 1991.

Cuba. Ministerio de Salud Púbica. Plan de Estudios de la Residencia de MGI. La Habana: MINSAP; 1985.

Cuba. Ministerio de Salud Púbica. Plan de Estudios de la Residencia de MGI. Segunda versión. La Habana: MINSAP; 1990.

Cuba. Ministerio de Salud Púbica. Plan de Estudios de la Residencia de MGI. Tercera versión. La Habana: MINSAP; 1999-2000.

Díaz Díaz AA. La formación del especialista en Medicina General Integral [tesis]. La Habana: Universidad de Ciencias Médicas de la Habana; 2009.

Cuba. Ministerio de Educación Superior. Resolución Ministerial No. 210/2007 Reglamento para el Trabajo Docente y Metodológico. La Habana: MES; 2007.

Pérez Perea Lizette, Segredo Pérez Alina María, Quintana Galende María Luisa, Díaz Hernández Lázaro. Curso básico de educación médica impartido por la Escuela Nacional de Salud Pública. Educ Med Super [Internet]. 2014 Mar [citado 2016 Feb 03]; 28(1): 8-14. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412014000100003&lng=es.

Sansó Soberats F, Márquez M, Alonso Galbán P. Medicina General- Medicina Familiar. Experiencia Internacional y enfoque cubano. La Habana: Editorial de Ciencias Médicas; 2011.

Espilacomba N, Lemaitre MJ. ¿Existen las buenas prácticas? Universidad 2012. La Habana: Ministerio de Educación Superior; 2012.

Lemus Lago ER. Correspondencia entre teoría y práctica de la formación del especialista de Medicina General Integral [tesis]. La Habana: Universidad de Ciencias Médicas de La Habana; 2014. [citado 2016 Jul 05] Disponible en: http://tesis.repo.sld.cu/804/1/LemusLage.pdf

Published

2015-07-01

How to Cite

1.
Álvarez Caraballo L, Ivonnet Gutiérrez E. Characterization of the state examinations of the specialty of Comprehensive General Medicine. Isle of Youth. September 2013-July 2015. REMIJ [Internet]. 2015 Jul. 1 [cited 2024 Nov. 24];16(2). Available from: https://remij.sld.cu/index.php/remij/article/view/133

Issue

Section

Artí­culos originales