Educational and preventive actions developed by nursing students in work-based learning in the community
Keywords:
acciones educativas, prevención, estudiantes de enfermería, salud comunitaria, formación profesionalAbstract
The role of nursing students in health prevention and promotion is crucial in the community setting and in their professional training. The fundamental objective is to disseminate the results of the educational and preventive actions developed by students in community nursing care education. A descriptive cross-sectional study was conducted, including data collection through a survey and interviews with the nursing students involved. The sample consisted of 17 nursing students and three nursing professors. The fundamental techniques used were educational talks and teaching aids. During the 2024 academic year, various educational actions on health prevention and promotion were carried out, with the participation of nursing students and professors. Various health promotion and prevention actions were carried out in clinics, pre-university centers, junior high schools, daycare centers, and grandparents' centers where they provide on-the-job training. The joint participation of nursing students and professors in health promotion and prevention is confirmed as a fundamental tool.
Downloads
References
1. Dandicourt Thomas Caridad. El cuidado de enfermería con enfoque en la comunidad. Rev Cubana Med Gen Integr. [en línea] 2018 [citado 13 may 2025]; 34(1): 55-62. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S086421252018000100007&lng=es
2. Cassiani SHB, Munar Jimenez EF, Umpiérrez Ferreira A, Peduzzi M, Leija Hernández C. La situación de la enfermería en el mundo y la Región de las Américas en tiempos de la pandemia de COVID-19. Rev Panam Salud Pub. [en línea] 2020 [citado 13 may 2025]; 44: e64. Disponible en: https://doi.org/10.26633/RPSP.2020.64
3. Naciones Unidas (2018), La Agenda 2030 y los Objetivos de Desarrollo Sostenible: una oportunidad para América Latina y el Caribe (LC/G.2681-P/Rev.3), Santiago. [en línea] 2018 [citado 13 may 2025]; Disponible en https://repositorio.cepal.org/server/api/core/bitstreams/cb30a4de-7d874e79-8e7a-ad5279038718/content
4. Zabalegui Yárnoz Adelaida. El rol del profesional en enfermería. Aquichan. [en línea] 2003 [citado 13 may 2025]; 3(1): 16-20. Disponible en: http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S165759972003000100004&lng=en
5. Enfermería como profesión: el papel clave en la atención sanitaria [Internet]. Quito: Universidad Internacional del Ecuador. [en línea] 2023 [citado 21 mar 2024]. Disponible en: https://www.uide.edu.ec/enfermeria-como-profesion-el-papel-clave-en-la-atencion-sanitaria/
6. Velázquez Lores LM, García Parrales SL, Pazmiño Solys. GA, Mego Cubas C. Integration model of professional training for the undergraduate degree in nursing at UTEQ. ed [en línea] 2020 [citado 14 may 2024]; 4(3): 290-301. Disponible en: https://cienciadigital.org/revistacienciadigital2/index.php/exploradordigital/article/view/1375
7. Abreu Alvarez Yaniesky, Fleites Yanet Blanco, Barbeito Nubia Blanco. Formación en Investigación en Enfermería, perspectivas desde el Plan de Estudios E. EDUMECENTRO. [en línea] 2024 [citado 14 may 2025]; 16. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742024000100064&lng=es
8. Pérez Pérez Feliza, Díaz Díaz Jayce. La educación en el trabajo: su papel en la formación del profesional en Enfermería. Rev. Medisur. [en línea] 2020 [citado 2025 Mayo 14]; 18(6): 1078-1080. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727897X2020000601078&lng=es
9. Salas Perea Ramón Syr, Salas Mainegra Arlene. La educación en el trabajo y el individuo como principal recurso para el aprendizaje. Rev. EDUMECENTRO. [en línea] 2014 [citado 14 may 2025]; 6(1): 6-24. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742014000100002&lng=es.
10. Vialart Vidal María Niurka, Medina González Inarvis. Experiencias en la formación de recursos humanos de enfermería en Cuba y su desafío ante la salud universal. Rev Cub. Enfer. [en línea] 2021 [citado 14 may 2025]; 37(1): Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S086403192021000100019&lng=es
11. Santiago-Mijangos AD, Pereyra ME, Pérez-Fonseca M. Estudiantes de enfermería: una experiencia en el cuidado de la salud de comunidades vulnerables. RqR Enfermería Comunitaria (Revista de SEAPA). [en línea] 2020 [citado 14 may 2025]; 8(4): 6-17. Disponible en: https://www.google.com/search?q=11.+SantiagoMijangos+AD%2C+Pereyra+ME%2C+P%C3%A9rezFonseca+M.+Estudiantes+de+enfermer%C3%ADa%3A+una+experiencia+en+el+cuidado+de+la+salud+de+comunidades+vulnerables
12. Di Fabio JL, Gofin R, Gofin J. Análisis del sistema de salud cubano y del modelo atención primaria orientada a la comunidad. Rev. Cub. Sal Púb. [en línea] 2020 [citado 14 may 2025]; 46(2): 1-18. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S086434662020000200004
13. Céspedes ZJ, Rojas RQ. Participación comunitaria en el contexto de la Atención Primaria de Salud. Rev. Cub. Salud Públ. [en línea] 2020 [citado 21 mar 2024]; 46(2): e1548. Disponible en: http://www.revsaludpublica.sld.cu/index.php/spu/article/view/1548
14. Wong, C. L., Ip, W. Y., Choi, K. C., & Lam, L. W. (2015). Efecto de una intervención educativa sobre el autocuidado para mejorar la adherencia al mismo en pacientes con insuficiencia cardíaca crónica: un ensayo controlado aleatorizado por conglomerados en el noroeste de Etiopía. Rev. Journal of Clinical Nursing. [en línea] 2021 [citado 21 mar 2024]; 24(11-12), 1647-1657. Disponible en: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/34344316/
15. Álvarez-Pérez PR. Tutoría y proyecto formativo del alumnado universitario. Psicología Escolar e Educacional. [en línea] 2022 [citado 21 mar 2024]; 26. Disponible en: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S141385572022000100202&lng=es&nrm=iso
16. Pupo Ávila Noria Liset, Hechavarria Toledo Suiberto, Alemañy Pérez Eduardo Joaquín. La promoción de salud en el programa de la especialidad de Medicina General Integral en Cuba. Educ Med Super. [en línea] 2015 [citado 21 oct 2025]; 29(4): 742-752. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S086421412015000400008&lng=es
17. Herrera Rodríguez José Ignacio, Guevara Fernández Geycell Emma, Munster de la Rosa Harold. Los diseños y estrategias para los estudios cualitativos. Un acercamiento teórico-metodológico. Rev. Gac Méd Espirit. [en línea] 2015 [citado 21 oct 2025]; 17(2): 120-134. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S160889212015000200013&lng=es
Published
How to Cite
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2025 Miralys Rivero Herrada, Yanay Rivero Peña, Zoraya Caridad Menas Chivas, Alía Acosta Salas

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.


