Indiscriminate use of Information and Communications Technology, impact on adolescence

Authors

Keywords:

technologies of the information and the communications, adolescence, impact of the technologies

Abstract

The Technologies of the Information and the Communications (TIC) they are developed starting from the scientific advances taken place in the computer science environments and the telecommunications. They are the group of technologies that you/they allow the access, production, treatment and communication of information presented in different codes (text, image, sound). to Argue the impact of the indiscriminate use of the TIC, in the students of the Ability of Sciences Medical Island of the Youth, it is the objective of this work. The most representative element in the new technologies is without a doubt the computer and more specifically, Internet.  The use that makes an adolescent of Internet can be problematic when the number of hours of connection affects the correct development of its daily life, causing him, states of drowsiness, alterations in its state of spirit or a significant reduction of the hours that he/she dedicates to the physical activities, can contribute to the sedentary lifestyle. The constant evaluation of the employment and behavior of the TIC on the part of adolescents should be object of valuation, reflection, feedback and improvement, as responsibility of the educational institutions and the community in general with the objective of guaranteeing the construction of a fair society.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Gilberto Borrero del Toro, Faculty of Medical Sciences of the Isle of Youth

Physical Culture. Instructor Professor

Iliana Fuentes Rivero, Faculty of Medical Sciences of the Isle of Youth

Mathematics. Instructor Professor

Kirenia Morales Hechevarría, Faculty of Medical Sciences of the Isle of Youth

Mathematics. Instructor Professor

References

Freddy Rodolfo L-A, Bonilla-Jurado DM, Robles-Salguero, RE. Tecnologías de la Información y Comunicación exclusivo para el comportamiento del consumidor desde una perspectiva teórica. Retos. Rev. de Ciencias de Administración y Economía. [en línea] 2021 [citado 25 junio 2024]; 11(21). Disponible en: https://retos.ups.edu.ec/index.php/retos/article/view/21.2021.09

Ulco Simbana LE, Baldeon Gas, PF. Las tecnologías de la información y comunicación y su influencia en la lectoescritura. Conrado [en línea]. 2020 [citado 25 junio 2024]; 16(73), pp. 426-433. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S199086442020000200426

Orosco F, Jhon R, Pomasunco Huaytalla R. Adolescentes frente a los riesgos en el uso de las TIC. Rev. Elect. Inv. Educ. [en línea] 2020 [citado 25 junio 2024]; 22. Disponible en: https://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S160740412020000100117

Moreira Ortiz MA, Maldonado Mejía WA, García-Umaña A. Vulnerabilidades en el uso de las tecnologías de la información: Sexting y Grooming en adolescentes. Rev. INCLU [en línea] 2021 [citado 25 junio 2024]; 85-98. Disponible en: https://revistainclusiones.org/index.php/inclu/article/view/2709

Terán Prieto A. Ciberadicciones. Adicción a las nuevas tecnologías de la información y la comunicación (NTIC). En: AEPap (ed.). Congreso de Actualización Pediatría 2020. Madrid: Lúa Ediciones 3.0 [en línea] 2020 p. 153-165. Disponible en: https://www.aepap.org/sites/default/files/documento/archivosadjuntos/congreso2020/153-166_ciberadicciones.pdf

Barragán Martínez, X. Posmodernidad, gestión pública y tecnologías de la información y comunicación en la Administración pública de Ecuador. Estado & comunes. Rev. de Políticas y Problemas Públicos. [en línea] 2022 [citado 25 junio 2024]; 1(14). Disponible en: https://doi.org/10.37228/estado_comunes.v1.n14.2022.244Barragán

Estévez Arbolay Marisleidy, Pérez García Lizandro Michel, Morgado Marrero Delsa Elena, Jiménez Marín Osvaldo, Carmona Pérez Severo Miguel. La educación de adolescentes en higiene bucal mediada por las Tecnologías de la Información y las comunicaciones. Gac Méd Espirit [en línea]. 2021 [citado 25 Jun 2024]; 23(3): 113-122. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S160889212021000300113&lng=es. Epub 03-Dic-2021

CUQUERELLA-GILABERT, Marina  y GARCIA, Ana M. Adicciones a las tecnologías de la información y la comunicación en la Comunitat Valenciana, 2018-2020. Gac Sanit [online]. 2023, vol.37, 102252.  Epub 03-Mayo-2023. ISSN 0213-9111. https://dx.doi.org/10.1016/j.gaceta.2022.102252

Cuquerella-Gilabert M, García Ana M. Adicciones a las tecnologías de la información y la comunicación en la Comunitat Valenciana, 2018-2020. Gac Sanit [en línea]. 2023 [citado 25 Jun 2024]; 37: 102252. Disponible en: https://scielo.isciii.es/scielo.php?pid=S021391112023000100301&script=sciabstract

ESPINOSA-DUQUE, Daniel et al. Estudio piloto de un programa basado en Internet para la prevención e intervención temprana de la depresión en adolescentes. CES Psicol [en linea]. 2022 [citado 25 Jun 2024]; 15(3), pp.42-62. Disponible en: http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S201130802022000300042

Chávez Mora E, Monares Sh, Troncoso Pantoja C. Guías alimentarias en adolescentes: Piloto sobre uso de aplicación web para estilos de vida saludables. Rev. Chil. Nutr. [en línea]. 2022 [citado 25 Jun 2024]; 49(1): 62-69. Disponible en: https://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S071775182022000100062

Espinel-Rubio GA, Hernández-Suárez CA, Rojas-Suárez JP. Las TIC como medio socio-relacional: un análisis descriptivo en el contexto escolar con adolescentes de educación media. Rev. Investig. Desarro. Innov [en línea] 2020 [citado 26 Jun 2024]; 11(1): 99-112. Disponible en: https://revistas.uptc.edu.co/index.php/investigacion_duitama/article/view/11686

Sanchez-Macias A, Flores-Rueda IC, Veytia-Bucheli MG, Azuara-Pugliese V. Tecnoestrés y adicción a las tecnologías de la información y las comunicaciones (TIC) en universitarios mexicanos: diagnóstico y validación de instrumento. Form. Univ. [en línea] 2021 [citado 26 Jun 2024]; 14(4): pp.123-132. Disponible en: https://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S071850062021000400123

Rojas Leon EDR. Las TIC como estrategia metodológica para desarrollar la expresión oral en adolescentes Kichwa hablantes. RCUI [en línea] 2020 [citado 26 Jun 2024]; 7(1): 89-98. Disponible en: https://revista.uisrael.edu.ec/index.php/rcui/article/view/110

CRUZ CAPOTE, Mayulis. Brechas digitales y tecnologías de la información y las comunicaciones (TICs) en jóvenes de La Habana. Rev Nov Pob [en línea] 2022 [citado 26 Jun 2024]; 18(35): pp. 244-275. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S181740782022000100244&script=sci_abstract&tlng=es

Published

2024-10-01

How to Cite

1.
Borrero del Toro G, Fuentes Rivero I, Morales Hechevarría K. Indiscriminate use of Information and Communications Technology, impact on adolescence. REMIJ [Internet]. 2024 Oct. 1 [cited 2024 Nov. 5];23(2):14. Available from: https://remij.sld.cu/index.php/remij/article/view/349

Issue

Section

Artí­culos originales